Svar: det kommer av latin: intrepidus, som betyr noe i retning av "fryktløs".
Går vi gjennom New Yorks teaterområde og "Hells' Kitchen", langs 46th Street vestover til Hudson River, kommer vi til Pier 86 - alle gutters paradis, Intrepid Sea-Air-Space Museum!
I mangel av et helikopter må jeg her nesten ty til nødrett og knabbe to bilder fra nettet:
(Også i dagens episode tilrådes å klikke på bildene for forstørrelser)
Kan det tenkes et mer egnet sted for et sea-air-space museum enn et komplett og autentisk hangarskip fra andre verdenskrig?
Museumsopplevelsen kretser omkring tre hovedelementer:
- Hangarskipet USS Intrepid, med en omfattende samling av fly og helikoptre.
- U-båten USS Growler , siste generasjon dieselelektriske U-båt fra den kalde krigen.
- Det supersoniske passasjerflyet Concorde fra British Airways.
Hangarskipet USS Intrepid ble sjøsatt i 1943 og satt inn i kampene i Stillehavet, blant annet i det berømte slaget i Leytebukta i oktober 1944. For ordens skyld: dette slaget utenfor Fillippinene er andre verdenskrigs, kanskje også verdenshistoriens, største sjøslag!
Hangarskipet deltok også i Vietnamkrigen, før det avsluttet sin karriere i NASAs tjeneste med å være skipet som plukket opp de amerikanske romkapslene i Mercury- og Geminiprogrammene.
USS Intrepid ble "pensjonert" i 1974 og ble altså kjernen i dette storslåtte museet fra 1982.
Det er imponerende dimensjoner over et hangarskip fra andre verdenskrig!
Fra det ble sjøsatt i 1943, til det ble tatt ut av tjeneste i 1974, seilte
USS Intrepid syv ganger rundt kloden. Det ble truffet 5 ganger av japanske kamikazefly, torpedert en gang og bombeskadet flere ganger. Verst var den 25. november 1944, da skipet ble rammet av to kamikazetreff samme dag! Som bildet under viser så slo skipet godt fra seg også!
USS Intrepids "score card" fra krigen er utrolig! Fly fra Intrepid skjøt ned 287 fientlige fly og skipets luftvern skjøt ned 14. Kolonnene til høyre viser fientlige skip som ble satt ut av spill i møte med Intrepids flystyrke og kanoner.
På det meste tjenestegjorde ca 3 400 mann ombord på skipet samtidig. I dag kan besøkende oppleve skipets ulike dekk innenfra og selvsagt det imponerende flight-dekket, eller "rullebanen", om man vil.
Med et mannskap på over tre tusen mann sier det seg selv at det er mye spennende å se under dekk!
Pilotenes "Ready Room" - her satt de i beredskap og ventet på ordre om å komme seg i luften.
På hangardekket er det utstilt fly og helikoptre som har en historie direkte knyttet til USS Intrepid. På bildet over: Douglas A-4 "Skyhawk" fra US Navy. Dette kampflyet ble brukt under Vietnamkrigen og av israelerne under Yom Kippur-krigen.
Junior (under opplæring) poserer foran en Grumman TBM "Avenger". Flytypen var i kamp første gang i selveste slaget om Midway,
vendepunktet i Stillehavskrigen. Tidligere president George Bush (senior) og skuespilleren Paul Newman tjenestegjorde begge på denne flytypen under Stillehavskrigen!
Men - rosinen i pølsa for alle med interesse for flyhistorie er flight-dekket! Her er en fantastisk samling av alle slags fly og helikoptre fra hele verden!
Flight-dekket! Dette er julaften!Se det! En godbit for flyinteresserte! Et israelsk "Kfir" ("Løveunge" på hebraisk) - en israelsk videreutvikling av det franske Mirage 5.
Oi - hva har vi her?
Nærmest: en kinesiskbygget MiG-17 , deretter en polskbygget MiG-21.
MiG-21 er det mest produserte supersoniske jetflyet i flyhistorien! Flyet ble produsert mellom 1959 og 2006! MiG står for Mikoyan-Gurevich.
Helt fremme i baugen står en Lockheed A-12 "Blackbird" og skuler mistenksomt nedover dekket. Dette spionflyet ble bygget på oppdrag for CIA og var ment å skulle fly over Sovjetunionen og spionfotografere. Etter U-2-affæren ble det imidlertid betraktet som for risikabelt og "Blackbird" ble brukt i Asia, spesielt over Vietnam.
Nesepartiet på "Blackbird" - Her oser det hemmelighold og kald krig!
Mellom hangarskipet og U-båten står en annen imponerende fugl, en av British Airways sine Concorde. Nå er jo ikke Concorde noe hvilket som helst fly - men dette er heller ikke en hvilken som helst Concorde! Den 7 februar 1996 fløy akkurat dette flyet over Atlanteren til New York på 2 timer 56 minutter og 59 sekunder! Det er den raskeste transatlantiske flyvningen som er gjennomført med et supersonisk passasjerfly.
På grunn av den store friksjonsvarmen utvidet Concorde-flyet seg med over 20 cm under toppfart!
Så: Fra luft til vann!
USS Growler ligger fortøyd på motsatt side av utstikkeren og innbyr til utforsking. U-båten ble sjøsatt i 1958 men tjenestegjorde ikke lenger enn til 1964. Da var denne typen U-båt gått ut på dato, av 2 grunner:
- Dieselelektriske U-båter ble avløst av atomdrevne. En båt som Growler kunne bare operere neddykket i 48 timer, før den måtte ha luft til å kjøre dieselmotorene som ladet batteriene. I praksis innebar det at klassen måtte opp i snorkeldybde hver natt.
- Denne klassen U-båter skulle avfyre krysserraketter, men utskytingen forutsatte overflatestilling.
Begge disse begrensningene forsvant med atomdrevne båter og raketter som kunne avfyres fra neddykket posisjon. Exit Growler.....
U-båtene i denne klassen kunne avfyre 4 Regulus I krysserraketter av typen vi ser rett forut for tårnet. Historielæreren går ombord i USS Growler. Her er det tydeligvis strengere inntakskrav enn på lærerutdanninga hjemme i Norge! Klarer du ikke kravene får du ikke gå ned i selve båten! Her er det bare å trøkke seg igjennom.
Soveavdelingen. (Det var kanskje ikke så dumt det der med å måle størrelsen først. Det er trange skott!)Litt mer "luksus" for kapteinen. Båten var også utstyrt med opptil 15 torpedoer. Noe å dele soverom med! Her i torpedorommet var også matlageret og dusjen. Problemet var bare at dusjen ikke kunne brukes før såpass mye av matforrådet var spist opp at man kom til dusjen!
Soveskap?
Rart å tenke på at hangarskipet, U-båten og Concorden bare ligger noen minutters spasertur fra 7th avenue!
... men plassproblematikken er kanskje den samme som nede i U-båten? Disse parkeringshyllene så jeg mange av.
New York: ingen mangel på politifolk!
I neste episode setter historielæreren kursen for Washington DC.
Finner han noe av historisk interesse i hovedstaden? Følg med - følg med!
. This record-breaking pla
2 kommentarer:
Morsomt å lese Ingar. Karianne og jeg var også i NY i påsken. Interpid var himmel på jord for meg, men Karianne ble litt fort lei.
Gleder meg til å lese hva dere gjorde i Washington :)
Heisann!
Tenkte meg nok at dette var noe for deg, ja!
Men - Fredrik, da! Du må da skjønne at, når gutta skal på et sånt museum, så nytter det ikke å ta med damene!!
Mitt råd: neste gang utstyrer du Karianne med et kredittkort og dytter henne inn på Macy's. Da er du "trygg" noen timer!
Du skal se det kommer noen flere flyhistoriske bilder. Jeg var jo på National Air and Space Museum i DC også!
Stay tuned!
Ingar
Legg inn en kommentar