Historielæreren kan ikke fungere uten sin årlige kulturelle pilegrims- og rekreasjonsreise til London. Så også denne høstferien. (Trofaste lesere av denne bloggen vil være fortrolige med referater fra tidligere turer til den engelske hovedstaden, som f.eks. her, her og her.)
Denne høstferien fant Historielæreren et London i sensommermodus - 24 grader og sol!
Med slik solid aktiv kulturstøtte fra værgudene var tiden inne til å realisere gamle drømmer om å utforske det maritime London!
Det kan synes litt rart, siden byen ligger ved en elv relativt langt inne i landet, men London er faktisk en betydelig havneby den dag i dag. En gang, da byen var sentrum i imperiet og verdens økonomiske midtpunkt, var London verdens største havneby. I dag er fremdeles Port of London det nest største havnekomplekset i Storbritannia!
Det var selvsagt romerne som begynte. Det er jo gjerne det. Veksten fortsatte med det sjømilitære herredømmet etter seieren over den spanske armada i 1588 og merkantilismens gjennombrudd på 1600-tallet. Så kom den virkelig store ekspansjonen gjennom hele 18-hundretallet. Victoriatidens ingeniører bygget svære laste- og losseanlegg (docks) langs elven sør-øst for byens sentrum, som West India Docks (1802), East India Docks (1803), London Docks (1805), Surrey Commercial Docks (1807), St Katharine Docks (1828), Royal Victoria Dock (1855), Millwall Dock (1868), Royal Albert Dock (1880) og Tilbury Docks (1886).

Den store odden, eller halvøya, som tvinger Themsen til en stor meandreringsbue er Isle of Dogs. Dette utgjør det som kalles Greenwich Peninsula.

Hit kom skip med varer fra alle verdens kanter.
I 1901 bodde det over 20 000 mennesker her på Isle of Dogs, det som engang hadde vært sump og myr som stadig ble oversvømt av Themsens lunefulle atferd. (Det var nederlandske dreneringseksperter som klarte å gjøre området beboelig.)
Dokkene i sør-øst London ble også et av Hitlers primære bombemål under Luftwaffes bombing av de engelske havnebyene under andre verdenskrig (se forøvrig her og her.) Den dag i dag dukker det opp ueksploderte bomber fra krigen.
Da tidene endret seg for Storbritannia og skipsfarten stilte andre krav til infrastruktur og havnefasiliteter gikk det raskt nedover med dette området. De engang så moderne og imponerende dokkene fra den stolte victoriatidens ingeniørkunst var ikke i stand til å håndtere moderne containertrafikk og ro-roskip. På 60- og 70-tallet var det her den tetteste konsentrasjonen av kommunale sosiale boliger (counsil housing) i hele England. Så satte man i gang en storstilt utvikling av The Docklands.
Dokkene i sør-øst London ble også et av Hitlers primære bombemål under Luftwaffes bombing av de engelske havnebyene under andre verdenskrig (se forøvrig her og her.) Den dag i dag dukker det opp ueksploderte bomber fra krigen.
Da tidene endret seg for Storbritannia og skipsfarten stilte andre krav til infrastruktur og havnefasiliteter gikk det raskt nedover med dette området. De engang så moderne og imponerende dokkene fra den stolte victoriatidens ingeniørkunst var ikke i stand til å håndtere moderne containertrafikk og ro-roskip. På 60- og 70-tallet var det her den tetteste konsentrasjonen av kommunale sosiale boliger (counsil housing) i hele England. Så satte man i gang en storstilt utvikling av The Docklands.
Hvordan ser det så ut i dag?
På det meste kan det passere opp til 70 000 mennesker gjennom stasjonen på en virkedag. I løpet av et år over 40 millioner, noe som gjør stasjonen til den travleste tube-stasjonen utenfor London sentrum.
Historielæreren kan vanskelig rusle rundt i dette området uten å komme i tanker om denne bydelens fortid. Tenk på alle skipene som har lagt til her! Tenk på alle sjøfolkene som har vandret ned landgangen her (og forhåpentligvis også stavret seg opp igjen senere)! Alt er borte.
Det er særlig ett navn, ett skip, som dukker opp i bevisstheten: passasjerdamperen "Empire Windrush"!
Den 22. juni 1948 la "Empire Windrush" til kai ved Tilbury. Skipet var opprinnelig bygget i Tskland i 1930, men ble overtatt av britene etter krigen. Et interessant poeng her er at skipet, under sitt daværende navn "Monte Rosa", både hadde fungert som cruiseskip for den tyske nazieliten, som troppetransportskip under invasjonen av Norge i april 1940, til å transportere jøder og krigsfanger fra Norge til Tyskland, og senere som støtteskip for for selveste "Tirpitz" i Nord-Norge.
I 1948 skulle dette skipet skrive seg inn i verdenshistorien - igjen.
På vei i rute fra Australia, via Atlanteren, på vei til London, anløp skipet Kingston på Jamaica. I avisene på Jamaica hadde det stått en annonse som tilbød en rimelig billett til alle som måtte ønske å reise til England for å arbeide. Behovet for arbeidskraft var stort og etterkrigs-England hadde ikke noen begrensninger på immigrasjon fra sine kolonier. Dette var nøyaktig 20 år før Enoch Powell holdt sin berømte "Rivers of Blood-tale" i Birmingham.
492 jamaicanere gikk av båten i Tilbury denne junidagen. Dette er de første vestindiske immigrantene som kom til Storbritannia etter krigen. De skulle bli mange flere.
Skipet "Empire Windrush" er et begrep i britisk immigrasjonshistorie. En snakker om "The Windrush Generation".



Men - vi må videre på vår vandring langs Themsen!
Hvis vi går av DLR på stasjonen Island Gardens så befinner vi oss helt på spissen av Isle of Dogs. Da er det litt av et syn som møter oss på andre siden av elven!


Hvordan kommer man så over dit, til Greenwich-siden av Themsen?
Det samme spørsmålet stilte victoriatidens ingeniører. Det var sterkt ønskelig at de mange dokkarbeiderne lettere skulle kunne komme seg hjemmefra og til arbeidet.
Skipstrafikken til dokkene utelukket en bro. Med datidens urokkelige tro på moderne teknikk satte de i gang med å grave seg under Themsen! Vi kan gå under elven!
Det samme spørsmålet stilte victoriatidens ingeniører. Det var sterkt ønskelig at de mange dokkarbeiderne lettere skulle kunne komme seg hjemmefra og til arbeidet.
Skipstrafikken til dokkene utelukket en bro. Med datidens urokkelige tro på moderne teknikk satte de i gang med å grave seg under Themsen! Vi kan gå under elven!


Så er vi på sørsiden av elven, Greenwich-siden.
Maritime Greenwich World Heritage Site er et sammensatt kompleks som tar pusten fra en entusiastisk historielærer! For - Hva finner vi her? Leseren bes holde seg fast:
- Old Royal Naval College, opprinnelig Royal Naval Hospital for Sailors
- National Maritime Museum
- Cutty Sark
- Royal Observatory (med null-meridianen)
- Queen's House
Her må vi ta en ting om gangen!
Fra gammelt av var Greenwich stedet for tudorenes kongelig slott. Her er både Henrik VIII og hans datter Elizabeth I født. Etter borgerkrigen ble det gjenoppbygget som marinens sykehus, før det i 1873 ble marinens offisersutdanningssenter.


"I am no judge of painting, but on two articles I think I may insist: first that the painter employed be a Protestant; and secondly that he be an Englishman"Nå fikk det jammen meg være nok med alle disse utenlandske malerne!!
Her, til The Painted Hall i Old Royal Naval College i Greenwich, ble Lord Nelsons legeme brakt, i januar 1806, etter slaget ved Trafalgar den 21. oktober 1805.
Like vakker som spisesalen til marinens offiserer er sykehuskapellet til det gamle sjømannssykehuset.
Historielæreren er lamslått av Greenwich.
Og - ennå er det mye mer!
I neste episode av Historielærerens høstferie:Følg med - det kommer mer!
- Skipet som vant "ull-kappløpet" ti år på rad, og som er oppkalt etter en underkjole!
- Krigen som statsministeren William Gladstone omtalte slik: "A war more unjust in its origins, a war more calculated... to cover this country with disgrace, I do not know and have not read of!"
- Vi står med ett ben på hver side av tiden!
- Og kanskje vi skal møte igjen en gammel kjenning fra Chinatown i New York?
History matters!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar