mandag 8. februar 2010

Ukens follow-up!

På tide med en oppdatering, dere! Oppdateringer er liksom inkludert i servicen i våre dager.

Jeg har tidligere, i april 2009, vært inne på at norsk skole, i enkeltes øyne, dessverre ser ut til å fungere som en slags stor leketøyskasse, til oppbevaring av all verdens skrullete ideer og påfunn. (Dette innlegget hadde forøvrig sågar æren av å bli sitert! Se bildene 16 og 20 her.)

Jeg har gjort det til en hobby å samle på alt som "må inn i skolen!". Lista blir stadig mer kreativ og lang.

På bakgrunn av denne strålende suksessen synes jeg det bare er rett og rimelig at jeg holder mine lesere oppdatert på hva som videre skjer på dette området.

I dagens Aftenposten (8.2.2010) står følgelig dette å lese:

Kulere skole, dere!
Vi må mekke ei kulere skole
- vi må levere så kidsa catcher hva vi dealer!!

Blogging er jo greit, men hva er "moderne musikk"? I min tid betød et slikt utsagn nesten alltid én ting: Arne Nordheim!

Og - hva menes egentlig med at "Facebook må inn i timene"? Er dette bare enda flere intetsigende floskler, klisjeer og selvfølgeligheter, som regel uttalt av en som ønsker å signalisere at vedkommende er trendy og følger med i tiden. Eller, har statsråden konkrete ideer om hvordan Facebook "må inn i timene"?

Den ovennevnte foredragsholderen sier noe klokt i sitt foredrag: "Skal noe skje, må ting prioriteres" (bilde 17). Og, videre: "Innfør en handlingsregel: Intet mer inn i skolen uten...." (bilde 22).

Vi avrunder med dagens virkelige godbit! (Ny i samlingen min!)

Sukker eller fløte??

3 kommentarer:

Julie sa...

La meg nå få sagt en gang for alle - som "hun som blogger mest om kaffe" - at kaffelaging ikke bør inn i skolen!

Juka sa...

Ikke glem det nye, omdiskuterte heftet fra Utdanningsidrektoratet om seksualundervisning. Her er det mye som må inn i skolen. Bare se på denne listen av bidragsyterne til heftet:

Ressursheftet er utviklet i samarbeid med forsker og fagbokforfatter Åse Røthing ved Kulturell kompleksitet
i det nye Norge (CULCOM ), ved Universitetet i Oslo. Viktige bidragsytere har vært Aleneforelderforeningen,
Helseutvalget – Sammen for bedre homohelse, Hemilsenteret ved Universitetet i Bergen, Landsforeningen
for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH), Sex og samfunn, og dessuten stipendiat og fagbokforfatter
Stine Helea Bang Svendsen ved NTNU og medieforsker Lin Prøitz ved Senter for tverrfaglig
kjønnsforskning (STK) ved Universitetet i Oslo. Helsedirektoratet har gitt nyttige innspill i utviklingen av
ressursheftet.

Maren sa...

Kaffekoking har ingenting i skolen å gjøre. Seks skjeer kaffe til én liter vann kan da umulig være så vanskelig å lære bort til barna sine?! I heimkunnskapen har man virkelig viktigere ting å gjøre enn å koke vond kaffe til lærerene på lærerværelset (som forøvrig med glede koker sin egen kaffe)!
God kaffe er og burde heller ikke være en menneskerett, som hun med kaffe-innlegget nesten vil ha det til...!