Et utkast til nytt pensum og læreplaner for barneskolen har lekket ut - og skapt furore. Dette er den største reformen i det engelske skolesystemet på 20 år.
Pedokratene har nemlig, i sitt utkast, foreslått noen endringer som vil lyde kjent for skolefolk i Norge også. Nå har barne-, familie- og undervisningsminister Ed Balls måttet rykke ut og berolige oppskjørtede engelske lærere som skal samles til en konferanse på mandag. Brannslukking, med andre ord.
Men, lekkasjen er interessant. Og ikke helt fremmed for oss i norsk skole. For, hva gikk så disse planene ut på?
Mye er selvsagt fine tanker og gode intensjoner. "Topics should include sex and relationships, healthy eating, internet safety, dealing with violent behaviour and managing money."
Og: "Pupils will be required to produce web-based essays and on-screen presentations to share with classmates, use computer spreadsheets for maths and science and make more use of the internet in all lessons." Høres flott ut.
Mer provoserende var det at mange tradisjonelle skolefag skulle smeltes sammen til brede "areas of learning". For eksempel skulle fagene religion, historie og geografi smeltes sammen til "human, social and environmental understanding".
Den underliggende tanken i de nye planene er at alle de ulike fagene vi tidligere har vært vant til i skolen skal bli til "fagområder". Disse er, foruten ovennevnte, tenkt å være:
1. Forståelse av engelsk med kommunikasjon og språk
2. Matematisk forståelse
3. Vitenskapelig og teknologisk forståelse
4. Forståelse av helse og velvære
5. Forståelse av kunst og design.
("The six broad themes are: understanding English, communication and languages; mathematical understanding; scientific and technological understanding; human, social and environmental understanding; understanding physical health and well-being; and understanding the arts and design.")
Det var ikke bare lærerne som reagerte på dette. Nyheten utløste også litt av en foreldrereaksjon. Det foreldrene hisset seg opp over var planen om at mer tid skulle settes av til å undervise i "new technology", eksempelvis blogging, e-postbruk, video, web-kamerabruk, podcasts, Twitter, Facebook og lignende nettsamfunn, samt bruken av nettet til kunnskapstilegnelse, for eksempel i form av Wikipedia.
Foreldre skriver at de vil at barna skal lære lese- skrive- og regneferdigheter på skolen. I tillegg vil de at avkommet skal lære geografi, historie, naturfag osv. Det er ikke skolens oppgave å lære unga Facebook, sier indignerte foresatte.
"We don't need at Twittericulum!", sier hjerneforskeren Susan Greenfield (sjekk linken - litt av en dame!). Hun er ikke nådig i sin kritikk: "Computer games and social networking sites are responsible for a generation of inarticulate children." So, says Britain's foremost neuroscientist, Dr Susan Greenfield, - "We must not let Twitter onto the school curriculum at the expense of traditional subjects."
.....
"And that's what worries me. That we are rearing a generation of kids that are in danger of becoming emotionally stunted, inarticulate, hedonists with the attention span of a gnat. Because they spend the majority of their time in front of a computer screen. A whole generation that can't interact because their skills are limited to inhabiting a fantasy world on a screen."
Nå har altså undervisningsminsteren måttet rykke ut og berolige opinionen: "The idea that primary school children will learn how to use Twitter and about social networking instead of learning about the Victorians and the Tudors is just complete nonsense," slår han ettertrykkelig fast. England har fått sin hijab u-sving, ser det ut til.
Vi har gjort våre erfaringer på dette området her på berget også. Også i Norge er det slik at idémyldringskåte politikere til stadighet har det samme fasitsvaret på alle samfunnsproblemer: "Dette må inn i skolen!!".
Om det er rusproblemer, incest, rasisme, trafikkulykker, spilleavhengighet, båtføreopplæring, overvekt, mobbing, spiseforstyrrelser, seksuelle overgrep, vold mot kvinner, HIV/Aids, konfliktløsning, mangel på søvn, mangel på mosjon, mangel på frokost, mangel på frukt, mangel på en hobby, mangel på farsrollemodeller, mangel på venner, tobakksforebygging, ensomhet, nettvett, islam, meditasjon, yoga, skismøring, sykkelferdigheter, integrering, tannstell, diskriminering, homofili, entreprenørskap, medisinering, resirkulering, kroppsfiksering, dyrehold - ja hva det enn skulle være, så er alltid universalsvaret: "Dette må inn i skolen!".
Bare se her, eller her, eller her, eller her, eller her, eller her eller ......... ~~ "Inn i skolen" er løsningen på alt!
Min soleklare favoritt er forøvrig denne:
Men, hva er det da som skal ut av skolen? For å få plass, mener jeg.
Dette med å smelte sammen fag har vi også erfaring med. Det er mange år siden vi visket ut en rekke tradisjonelle enkeltfag og lagde faget "O-fag". (O er her bokstaven O, ikke tallet null, just in case you wondered. Ta forøvrig en titt på denne linken til Wikipedias artikkel om O-fag. Ganske illustrerende, spør du meg.) Vi puttet en rekke fag, deriblant historie, geografi, naturfag og samfunnsfag, i blenderen, trykket på start-knappen - og ut kom en batsard av en moteriktig smoothy, ubestemmelig i farge, innhold, smak og konsistens, som altså fikk det noe dubiøse navnet "O-fag".
På den litt bisarre happeningen i Bergen for et par helger siden, også kjent som regjeringspartiet SVs landsmøte, fant statsråden tiden inne til å demonstrere sine ferdigheter som stuntpolitiker igjen. Blant mange underlige utspill denne helgen kom for eksempel forslaget om å slå sammen en rekke fag i skolen til faget "Kreativitet".
Reaksjonen kom raskt fra musikklærere, formingslærere og deres like. For hva var de redde for? Jo, nettopp det som er problemet når slike "sammensmeltinger" gjøres - fagene pulveriseres. Fagene viskes ut. Ikke bare i elevenes læring og bevissthet, men også med hensyn til lærernes kompetanse. Det ender opp som "suppefag", "null-fag", der elevene stort sett ser på film i timene. Hvis de da ikke lager en gruppevis PowerPoint-presentasjon, som resten av klassen ser på med blandet interesse, før de setter karakter på hverandres presentasjoner. Så slipper læreren det også. (Læreren har kanskje en kvartårseining i samfunnsfag og er sannelig ikke helt sikker på årsakene til første verdenskrig selv?).
Ett av mange problemer i skolen vår er vel nettopp denne pulveriseringen av fag og fagkompetanse? Det startet for mange, mange år siden, da de universitetsutdannede lærerne ble presset ut av grunnskolen, til fordel for allmennlæreren. Allmennlæreren hadde nemlig mye mer peiling på pedagogikk. Og det er jo pedagogikk det dreier seg om, ikke fag, må vite.
Siden har det gått slag i slag. Historiefaget ble, i Kunnskapsløftet (!), redusert med en time i uka. Nå skal elevene lære om menneskets historie, fra steinalderen til den industrielle revolusjon, på 2 uketimer.
Hørte jeg ordet "fragmentarisk"??
Men, men - debatten går altså i England også.
Her er en scene fra neste foreldremøte på skolen:
(Se også denne.)
History matters!
4 kommentarer:
Tiltredes! (se forøvrighttp://www.espen.com/norskblogg/archives/2009/04/x_m_inn_i_skolen.html).
Espen Andersen
Amen! Du kan være privatlærer for mine fremtidige unger.
God påske!
Tre år etter å ha lest denne postinga første gang, regner jeg den forstsatt som den beste skolebloggposten jeg har lest i disse årene. Lenker til den hver gang jeg diskuterer med noen som foreslår "x må inn i skolen!"
Hei, Harald!
Takk skal du ha. Det var en hyggelig hilsen å få på bursdagen sin!
Ingar
Legg inn en kommentar