Hva synes du om den overskriften?
I konkurranse med de store nettavisene må også Historielæreren ty til en erotisk ladet headline! Hvordan skal han ellers få lesere?
Det har vært vinterferie - og Historielæreren har hatt sin årlige kulturelle restitusjonsuke i byen han elsker.
Det burde selvsagt være helt unødvendig, men hvis det, mot formodning, skulle være noen der ute som, i sin grenseløse ignoranse, faktisk stiller seg uforstående til hvorfor noen elsker London, så holder det i massevis om dere ville gjøre omverden den tjeneste å være så snille å lese denne historien her. Maybe that's because I'm a Londoner? (Forestill deg at dette hadde kunnet skje med våre herostratisk berømte lokale størrelser i Ruter og på T-banen her i Oslo. I don't think so!)
Og - mens vi snakker om T-bane og kollektivtrafikk - Historielæreren er usikker på om så mange i Norge faktisk er klar over hvilket kjempeløft som gjøres på dette feltet i London i disse dager?
Joda - norske aviser har også fått med seg at tuben er 150 år i år. Aftenposten hadde en god artikkel om dette. (Denne bloggeren har, i all beskjedenhet, også skrevet litt om tuben ved tidligere anledninger, se her og her.)
Det skjer imidlertid mye mer enn jubileer på kollektivfronten i London. Dypt nede, rett under beina på oss, der vi vandrer rundt og shopper i metropolen, bygges det (enda) et kolossalt nytt tilskudd til det eksisterende tube-nettet. Kjære lesere - velkommen til Crossrail!
Kart over det planlagte stasjonsnettet for Crossrail. Legge merke til at det alltid tenkes "interchange". (Prøv å forklare dette til politikerne i Oslo og Akershus, som har brukt 20 år på å krangle om Kolsåsbanen og en evt bane til Fornebu.)
Interchange i praksis! Her er det ikke om å gjøre å hegne om sitt revir. Alt skal knyttes sammen. - til de reisendes beste.
Crossrails hjemmesider har fyldig bildestoff om dette prosjektet. Ellers anbefales også denne bildeserien fra The Telegraph.
Det er dimensjoner over tilførselssjaktene til det underjordiske banenettet.
En av boremaskinene heises ned så den kan ta fatt på jobben.
Det er fem svære boremaskiner som er i drift samtidig. I vest-London borer "Ada" og "Phyllis", i øst "Elizabeth" og "Victoria" mens "Sophia", som vi ser her, befinner sør-østlige Plumstead. Senere i år kommer maskin nr 6 og 7 i drift i Plumstead og Pudding Mill Lane.
Her ser vi ned på sjakten som fører ned til deler av den nye store Tottenham Court Rd Station. (På bildet ser vi hjørnet av Oxford Street og Dean Street. (Soho altså "oppover" på bildet.)
Tottenham Court Rd. Her flettes Central Line (rød), Northern Line (sort) og Crossrail (lyseblått) sammen. Centre Point ruver over det hele. Litt av en oppgave å holde orden på en slik spaghetti under jorden!
Tottenham Court Rd. Her flettes Central Line (rød), Northern Line (sort) og Crossrail (lyseblått) sammen. Centre Point ruver over det hele. Litt av en oppgave å holde orden på en slik spaghetti under jorden!
Og her befinner vi oss midt under White Chapel-området i East End.
Mest fascinerende av alt er kanskje "gjenbruken" av gamle eksisterende tunneler, som det jo finnes mange av under verdensmetropolen. Her er anleggsarbeidet langt inne i den gamle Connaught Tunnel fra annen halvdel av 1800-tallet! I dette arbeidet ble gamle rapporter fra "bomb spotters" under andre verdenskrig nøye studert og en egen pansret kjøretøy stilt til rådighet for desarmering!
Legg merke til den gjennomgående grunntanken her:Den evige kjeklinga mellom Oslo og omegns-kommunene synes absurd, sett i lys av hva vi er vitne til her.
- Alle stasjoner søkes knyttet sammen ("interchange") med eksisterende stasjoner, det være seg ordinære jernbanestasjoner, eller stasjoner på nettet til London Underground, Docklands Light Railway og London Overground.
- Alle disse ulike transportmulighetene (+ bussnettet, selvsagt) knyttes til samme billettsystem, f.eks. Oyster Card og Travelcard. Slagordet er London First.
Som vi vet er situasjonen i Oslo at alle vet det må bygges (minst) én ny T-banetunnel under byen. Dette har vi visst i en årrekke - uten at det skjer noe. Hvorfor klarer de dette i London-området (og Stockholm), men ikke i Oslo?
Så var det den tunge gamle damen i overskriften.
Joda - hun er tung.
Og hun er gammel.
Men - hun er, om mulig, enda mer praktfull enn noen gang!
Sist Historielæreren ville kurtisere denne gamle damen fikk han dessverre ikke lov. Hun tok ikke i mot besøk. Hun var sterkt brannskadet! En forståelig grunn for å avvise en beiler fra Norge.
Nå er hun atter tilgjengelig! Historielæreren forføres lett av slike former og gjør et nytt fremstøt!
Her ligger hun - Cutty Sark - nyrestaurert og vakker! Den byggtekniske løsningen er omdiskutert, men en kan ikke bli annet enn imponert. Hun flyter i dag på en glassramme som samtidig er tak over museet. Det blåaktige glasset skaper en illusjon av bølgende hav rundt båten.
Baugen peker, med all mulig historisk korrekthet, rett mot andre siden av Themsen, mot skyskraperne i Canary Wharf. Dette er jo egentlig de gamle dokkene der Cuttys Sark i sine glansdager losset sin dyrebare last av te fra Kina eller ull fra Australia. Beretningen om det dramatiske toktet i 1890-91 er spennende lesning!
I dag henger hun i luften og sultne lunsjgjester kan innta sitt måltid rett under det blanke kobberbeslåtte skroget. En merkelig følelse.
Tenk om..... Nei - det vil vi helst ikke tenke på!
Utstillinger gir et innblikk i sjøfartens betydning for London.
En seilskute er et levende museum.
Tenk om..... Nei - det vil vi helst ikke tenke på!
Utstillinger gir et innblikk i sjøfartens betydning for London.
En seilskute er et levende museum.
En rundtur i klipperens indre gir et innblikk i seilskutetiden på godt og vondt. Her er offisersmessa. Legg merke til den smarte hengende glassholderen! Her skulle ikke skipets slingring føre til at dyrebare dråper gikk til spille.
Byssa. Porselen til offiserene, ja.
I lasterommet fremstilles skipets historie, der to varer dominerer: ull og te!
Teen fra Kina ble pakket i forseggjorte sinkkledde "chests". Ull ble fraktet i svære firkantede baller. Modellen viser viktigheten av å pakke tett, slik at turen ble mest mulig lønnsom.
Luksusvarer fra Østen var selvsagt også viktig last.
Historielæreren rusler utmattet hjem til hotellet, etter å ha vært i den gamle damens favntak.
I neste episode vil han også ha et stevnemøte med glemte år: En slagkraftig svenske med lang rekkevidde, kaliber 40 mm.
Følg med!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar