Før historielæreren kommer dit må han imidlertid reflektere over det å kjøre bil i Sverige.
Hvilken nytelse!



Tilbake til skogmuseet!
- Men hvilken idyllisk beliggenhet!
Kafeen fungerer som museumskontor og billettluke. Den er bygget av slaggstein fra bruket.

De hadde det nok godt her på museet, for de var lange og tjukke!
Publikum oppfordres til å løfte på de tidligste motorsagene. En skal ha sterke armer for å håndtere en slik maskin!
Etter noen dager i Vasaloppets Mora satte historielæreren kursen mot enda et sagnomsust skisted - Falun. Sveriges Holmenkollen.
Dette er en pilegrimsreise.
langrenn og hopp.
Motivene er kjente fra årevis med skirenn på TV. Endelig: the real thing!
Falun skal ha VM på ski i 2015.
Falun er imidlertid mer enn Svenska Skidspelen. For en historieinteressert er det selvsagt gruven og gruvemuseet som frister. Kobbergruven i Falun er eldre enn Sverige som rike. Arkeologiske funn antyder gruvevirksomhet så tidlig som på 700-tallet.
I middelalderen sto Falun for mer enn halvparten av hele Europas totale kobberproduksjon og denne gruvens betydning skulle øke enda mer. På 16- og 17-hundretallet kom hele 3/4 av hele verdens kobber fra denne svenske bergstaden! Mange av Europas katedraler og palasser har tak dekket med kobber fra "Kopparberget".

Falun var lenge Sveriges nest største og nest viktigste by, etter Stockholm. Det kan til og med hevdes at kobberet i Falun muliggjorde Sveriges vekst til en stormakt i Europa.
Det som imidlertid gjorde Falun til "Sveriges første turistattraksjon" var nok heller skjebnen til den fattige gruvearbeideren Mats Israelsson. En dag i mars i året 1677 gikk han alene inn i gruvegangene og kom aldri tilbake. Han gikk fort i glemmeboken.
Så, i 1719, ble en vannfylt gruvesjakt tømt og gruvearbeiderne oppdaget til sin store forskrekkelse en død mann. Dette var et mysterium, da det ikke var meldt om noen som var savnet i gruven!
Kroppen var så godt bevart i det blåsteinholdige vannet (kobbervitriol eller kobbersulfat) at man først trodde man hadde med et forholdsvis nylig dødsfall å gjøre. Den døde ble lagt i en glasskiste ved gruveområdet og mennesker valfartet for å se.
Da var det at en av disse "turistene", en "gammal gumma" fikk seg litt av et sjokk! Hun kjente godt igjen ungdomskjæresten og forloveden sin, Mats Israelsson, eller "Fete-Mats" som han ble kalt! Hun hadde ingen problemer med å identifisere godgutten sin, selv om det var 42 år siden han forsvant.
I 30 år lå stakkars Mats i glassmonter ved gruven. Så, i 1749, ble han omsider begravet i Kopparbergs Kyrka, bare for å bli gravet opp igjen litt over hundre år senere. På 1860-tallet skulle nemlig gulvet legges om i kirken og hva fant man så under gulvbordene, andre enn "Fete-Mats" sin etterhvert nokså forstenede kropp!
Ny runde i glassmonter for Mats - før han, i 1930, på nytt fikk ro i graven sin.
Statue av Helge Zandén
Hva så med fargen rød?
Jo - det er en egen rødfarge som heter "Falunrødt" ("Falu rödfärg"). Over hele Sverige finner du hus malt med noe som er et biprodukt av gruvevirksomheten i Falun. Det røde pigmentet inneholder mye kobber og mineraler som virker konserverende på treverk. Derfor den store utbredelsen og populariteten.
Venter du på noe om falu-korv også?
Glem det!
Fra Falun går turen nordover, til Hälsingland og til en by som svenskene kaller for "den glade byen".
Let's see if they're right!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar