tirsdag 13. august 2013

Historielærerens sommerekskursjon - Del 6: Mange reiste. Mange kom. Og, jammen fant vi en kirke til!


I Del 5 av Historielærerens sommerekskursjon var vi inne på Liverpool som en av verdens viktigste transitthavner. Emigrasjon og immigrasjon er altså begreper som er sentrale i byens historie. Herfra reiste de styrtrike og de lutfattige. Som tidligere skrevet: ca 9 millioner mennesker forlot Europa gjennom denne havnen.

De rike reiste fra London til Liverpool, før de steg ombord i de mektige ocean liners som brakte dem i overdådig luksus over Atlanteren. Før avreise måtte de imidlertid ta inn på byens fasjonable og klassiske hotell:  Adelphi Hotel. Hotellet har fremdeles en aura av fordums storhet. Her har både president Roosevelt og statsminister Churchill bodd, såvel som Frank Sinatra og Judy Garland.

Ja - historien vil til og med ha det til at, ikke bare alle gutters helt, Roy Rogers, men også hesten hans, Trigger, bodde her på hotellet!


Britannia Adelphi Hotel heter det i dag.

Historielæreren bare måtte inn og se!

Mer om de som reiste til og fra Liverpool (og ikke fullt så rike, kanskje):


 "Oh Ireland, my first and only love
 - where Christ and Cæsar are hand in glove"
Dette James Joyce-sitatet står å lese over døren til puben The Liffey i Liverpool. Ingen tvil om tilknytningen til Irland her, nei!

 Men - Liverpool har også Europas eldste Chinatown!
Portalen inn til Chinatown er 15m høy (visstnok den høyeste i Europa) og har, for sikkerhets skyld, hele 200 drager, noe som Feng Shui-ekspertene mener gjør beskyttelsen av bydelen optimal og gir alle forutsetninger for lykke og fremgang i forretningslivet! 

Det var rundt midten av 1800-tallet den kinesiske innvandringen til Liverpool skjøt fart. Sentralt sto rederiet Blue Funnel Line, på folkemunne i Liverpool ofte bare omtalt som "The China Company". Rederiet drev utstrakt handel særlig med Hong Kong og Shanghai og hadde også mange kinesiske ansatte ombord i sine skip.

Til sine kinesiske mannskap etablerte rederiet innkvarteringsmuligheter i dokkområdene i Liverpool. Med kinesernes sterke samhold vokste det, rundt disse husene, raskt frem egne butikker, restauranter, vaskerier osv. Byen hadde fått sin Chinatown. (Om New Yorks berømte Chinatown, og den berømte "Chinese Exclusion Act", har Historielæreren tidligere skrevet dette.)

Med den intense bombingen av de strategisk viktige dokkene i Liverpool under andre verdenskrig ble mye av denne originale bebyggelsen ødelagt og byens Chinatown krøp gradvis litt lengre opp i byen, mot området nedenfor Liverpool Cathedral.


Blue Funnel Line - "The China Company"
 
Når vi nå er inne på både sjømenn, skipsfart og bombingen under krigen passer det med et nytt kirkebesøk. I Del 5 var det de monumentale katedralene vi fokuserte på - nå vil vi se på en ganske liten kirke, helt nede på havnen:
 
St. Nicholas Church (egentlig Church of Our Lady and Saint Nicholas) er en kirke viet sjømennene (St Nicholas er sjøfolkenes skyttshelgen). Kalles ofte "The Sailor's Church" eller "St Nicks".

 
 Alterduken i denne enkle men vakre kirken viser tydelig kirkens maritime tilknytning.

Når historielæreren er så interessert i denne kirken er det imidlertid av en litt annen grunn. Utenfor kirken står nemlig et ganske unnseelig lite monument. Men - i all sin enkelhet - er dette et av de mest talende og gripende minnesmerker denne historielæreren vet om.

Liverpool, og særlig havneområdene, ble gjenstand for en voldsom bombing under blitzen. Like før julaften 1940 fikk også St Nicholas Church en fulltreffer og ble svært ødelagt. Først i 1952 var kirken ferdig gjenoppbygget.
 Panoramabilde av Liverpool, sett mot havnen, som viser ødeleggelsene under blitzen. Byens strategiske betydning som havn gjorde at Liverpool ble den hardets rammete byen utenom London. Rundt fire tusen ble drept.

 Minnesmerket over blitzen i Liverpool: "The Spirit of the Blitz". (Se også et praktfullt bilde her!)
Plakat fra 70-årsmarkeringen for blitzen i Liverpool. St Nicholas ligger rett bak Liver-bygningen, til venstre i bildet.

Ikke stort, pompøst og ruvende. Men - enkelt og gripende: moren som fortvilet vil redde gutten fra uhyggen fra himmelen. Gutten selv forstår ikke faren som truer, men drives av barnets fascinasjon for flyene der oppe.
 Apropos barn: visste du at, midt under ett av disse bombeangrepene, ble denne lille gutten født?

Så er vel tiden kommet for noen seriøse fremstøt mot Liverpools mange museer! Man er da historielærer! Nede på havnen ligger både Merseyside Maritime Museum og Museum of Liverpool  nesten side om side. Vi unner oss noen smakebiter fra begge:



Det maritime museet har blant annet en stor utstilling om "Titanic". "Titanic" var jo registrert med Liverpool som hjemmehavn, men rakk aldri noengang å komme til byen.


 
Liverpool Overhead Railway var verdens første elektrifiserte "elevated railway", dvs at den gikk "i luften" på en slags sammenhengende brokontruksjon 4,9 meter over bakkenivå. På folkemunne fikk den derfor navnet "havnearbeidernes paraply". Banen åpnet i 1893 og ble etterhvert forlenget til ca én mil. På denne måten ble alle dokkene forbundet med en rask og effektiv kommunikasjon.


Museene gir et godt innblikk i leveforholdene i gamle Liverpool.

Denne pansertrillebåren (?) som politiet kunne skyve foran seg når de løp illustrerer de tøffe 20- og 30-årene i en havneby som ble hardt rammet av depresjonen og stagnasjonen i verdenshandelen .

En klassisk "Chippy", den lokale (og uunnværlige) sjappa hvor man kunne kjøpe fish & chips, ofte bare chips for de fattigste.


Krigene er selvsagt også viet mye plass.
En hel vegg med en flott illustrasjon som viser Liverpool. Det tok tre år å male bildet. Opp til høyre: Liverpool Cathedral, litt til venstre for den "Paddy's Wigwam", i forgrunnen Albert Docks, Liverpool Museum, The Three Graces og helt til venstre i bildet vår lille St Nicholas Church. Oppe til venstre ser vi Anfield.

Det er spesielt å se modellen av The Three Graces (se Del 4) og så bare heve blikket og se dem rett utenfor vinduet:
Og hva finner vi her? Jo den praktfulle modellen av "The Cathedral of Dreams", eller "The Cathedral that never was" (se Del 5). Modellen er kolossal!
"This is one of the largest, most elaborate architectural models ever made," says Julian Treuherz, curator of the exhibition. "It gives a vivid idea of what the cathedral would have looked like, towering over the city's skyline. It would have taken two centuries to complete, like the medieval cathedrals. We are fortunate that, at least, we still have the model of what would have been Lutyens' supreme creation."


Med dette stemningsbildet fra et sommevarmt Liverpool avsluttes Del 6 av Historielærerens sommerekskursjon. Da gjenstår bare én del til!

Stay tuned!

1 kommentar:

knutsemikkel sa...

Imponerende - jeg har noe å ta igjen her - hilsen knut m -