tag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post690877807393159906..comments2022-02-21T07:21:21.382+01:00Comments on history matters!: Med lov skal landet hyggesIngarhttp://www.blogger.com/profile/01400365479949427617noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-47120260466384026462009-09-01T20:01:11.316+02:002009-09-01T20:01:11.316+02:00Om politikerne hadde vært like fornuftige som deg,...Om politikerne hadde vært like fornuftige som deg, Ingar, så tror jeg skolen hadde gått mer på skinner! Når de setter inn slike som Solhjell til å være kunnskapsminister, så må det jo gå galt et sted...Greit å være tørr bak øra før du begynner å styre undervisningssystemet i Norge.<br /><br />Jeg slår et slag for god pedagogikk og kommer sterkt tilbake som kvalifisert lærer om 3-4 år!Juliehttps://www.blogger.com/profile/01672434212931267063noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-13038331898318657082009-08-31T11:58:30.263+02:002009-08-31T11:58:30.263+02:00Hei "Goredom" - og takk for at du besøke...Hei "Goredom" - og takk for at du besøker meg!<br /><br />Joda, du har selvsagt helt rett i at man skal lese hele teksten. (Det er forøvrig en forskrift, ikke lovteksten, slik du skriver, men det er en bagatell.)<br /><br />Og, du har dessuten helt rett i at det (fremdeles) står om elevens ansvar. (Noe annet ville vel vært direkte oppsiktsvekkende og resultert i lang tyngre skyts enn en beskjeden blogger, eller hva?)<br /><br />Det var vel nettopp derfor jeg tok med hele sitatet. Jeg skriver jo at endringene ikke er DRAMATISKE, men våger å antyde at de kanskje er mer SYMPTOMATISKE, hvis du skjønner hva jeg mener.<br /><br />Det er også, på denne bagrunn, jeg drister meg til å anvende metaforen om de små, forsiktige, flyttingene av gjerdestolpene. Mange år i skoleverket har lært meg at slike små, nesten umerkelige, "flyttinger", når det kommer til stykke, kan være like skjebnesvangre som de store og høyrøstede reformene.<br /><br />Så, for å konkludere, det er vel ingen tvil om at eleven selv har et ansvar for å "la seg vurdere". Det interessante er når kartet og terrenget skal sammenfalle. Hvor langt forventer man at læreren skal strekke seg for å legge forholdene tilrette for at eleven skal kunne få oppfylt sin del av ansvaret?<br /><br />Vi får vel ikke noen klar indikasjon på dette før vi får noen klagesaker som skaper en felles tolkningsforståelse, eller presedens, om man vil.<br /><br />PS: bloggen din gjorde meg nysgjerrig - kanskje meningen?Ingarhttps://www.blogger.com/profile/01400365479949427617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-44723287629293064012009-08-31T01:10:57.364+02:002009-08-31T01:10:57.364+02:00Fant en liten logisk skrivefeil her.
Såvidt jeg k...Fant en liten logisk skrivefeil her.<br /><br />Såvidt jeg kan forstå er fremdeles innholdet at eleven plikter å ha lavt fravær og å stille opp på planlagte vurderingsaktiviteter vil føre til at karakter ikke blir gitt.<br /><br />Skulle vært skrevet slik:<br /><br />Såvidt jeg kan forstå er fremdeles innholdet at eleven plikter å ha lavt fravær og å stille opp på planlagte vurderingsaktiviteter, og at høyt fravær og manglende oppmøte på prøver etc vil føre til at karakter ikke blir gitt.Goredomhttp://goredom.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-25952526782367357512009-08-31T01:07:22.113+02:002009-08-31T01:07:22.113+02:00"... Stort fråvær, manglande deltaking i plan...<i>"... Stort fråvær, manglande deltaking i planlagde vurderingssituasjonar eller andre særlege grunnar kan føre til at grunnlaget for halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter manglar.</i><br /><br />Jeg stusser litt, og ser behov for å kverulere. Betyr ikke den siterte delen av lovteksten noe som helst den da? Eller er det <b>lærerens</b> store fravær og/eller manglende deltaking de snakker om?<br /><br />Såvidt jeg kan forstå er fremdeles innholdet at eleven plikter å ha lavt fravær og å stille opp på planlagte vurderingsaktiviteter vil føre til at karakter ikke blir gitt. Altså hviler det vel fremdeles et visst ansvar på eleven. Mens læreren må dokumentere i sterk grad. Dere lærere ser ut til å glemme at lovtekster omfatter hele teksten, ikke bare første setning!<br /><br />:)Goredomhttp://goredom.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-53220918948241884072009-08-30T18:58:08.252+02:002009-08-30T18:58:08.252+02:00PS. Masse aktivitetsdager på medisin. F-lab, allme...PS. Masse aktivitetsdager på medisin. F-lab, allmennpraksis og kursuke, f.eks. Høy trivselsfaktor.Lillemorhttps://www.blogger.com/profile/13651247079149594556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7195646453087035507.post-57279445542243289702009-08-30T18:57:21.836+02:002009-08-30T18:57:21.836+02:00Tenk om politikere hadde tenkt som deg, Ingar!Tenk om politikere hadde tenkt som deg, Ingar!Lillemorhttps://www.blogger.com/profile/13651247079149594556noreply@blogger.com