onsdag 14. oktober 2009

Så festlig!

Aftenpostens papirutgave kunne på onsdag fortelle om en baby boom blant lesbiske par. Vi leser at ved Rikshospitalet er nå i overkant av 40 prosent av kvinnene som har fått eller venter på behandling med donorsæd i lesbiske parforhold.

Dette er selvsagt et resultat av endringen i bioteknologiloven, gjeldende fra nyttår.

Så får man heller mene hva man vil om dette - lov er lov.

Det var da heller ikke dette jeg reagerte på, da jeg leste dette. Rett under overskriften sto imidlertid følgende blikkfang:
"– Vi måtte le litt da Kaja kom hjem fra barnehagen og lurte på hva en pappa var for noe."
(I nettutgaven la jeg merke til at dette utsagnet var flyttet langt ned i teksten.)


Så rasende festlig!


Et barn som lurer på hva en pappa er!


Skal vi le eller gråte?

3 kommentarer:

Knutse sa...

Jeg tok noe liknende opp med mine elever i samfunnsfagtimen forleden: Et barn med en mor og en medmor, kan visst ifølge lovverket ikke ha en far. Et barn med to fedre (det må vel da også være lov hvis det skal være likhet for loven) - et slikt barn har da iht. loven ingen mor? Eller? I høyden en mer eller mindre kjent eller ukjent surrogatmor? I tillegg filosoferte vi over om hvem som vet hva her og hva man bør vite om sitt opphav. Hvis ingen vet hvem som er genetisk far - og dette får utvikle seg over tid - hvordan har man da kontroll på reproduksjonen mht. til halvsøsken, incest osv. Så langt jeg kan skjønne er dette rett og slett et dysfunksjonelt reproduksjonssystem?

Men jeg tar vel feil her - og staten og SV-politikerne i statsapparatet har vel rett som vanlig....

www.knutmichelsen.no

Ingar: sa...

Nei, du tar nok feil - "medfar" finnes ikke i loven, bare "medmor"! (Hvor var likestillingsombudet da vi trengte henne?)

På den annen side spørs det om ikke du også faktisk, i vårt rettighetssamfunn, har krav på en livmor! Se:
http://ingar-historymatters.blogspot.com/2007/07/har-jeg-krav-p-en-livmor.html

Pass deg for å bruke "dysfunksjonell" - da kan du få de samme pepperdosene som Nina Karin Monsen, da hun antydet det samme! Se:
http://ingar-historymatters.blogspot.com/2009/04/lesverdig-analyse.html

Apropos det du skriver om at du tok opp dette med elevene: Jeg har prøvd det samme. Det som overrasker meg litt er hvor likegyldige de fleste er. De som reagerer sterkest er de som kommer fra andre kulturer og andre trossamfunn. Det er tankevekkende, synes jeg.

Lillemor sa...

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.6840941