lørdag 31. oktober 2009

De 10 beste? Tja - hva synes du?

Jeg liker kåringer! (Se her, her, her, her, her og her)

Kåringer er subjektive og temmelig usaklige. Derfor engasjeres vi.

De får en til å tenke. Er jeg enig? Ville jeg hatt med andre? En annen rekkefølge?

The Telegraph har kåret de 10 beste filmene med handling fra 2. verdenskrig. Avisas liste ser slik ut:
1. Saving Private Ryan (StevenSpeilberg, 1998)
2. Das Boot (Wolfgang Peterson, 1981)
3. The Thin Red Line (Terrence Malick, 1998)
4. Schindler's List (Steven Speilberg, 1993)
5. Ice Cold in Alex (J Lee Thompson, 1958)
6. Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
7. Where Eagles Dare (Brian G Hutton, 1968)
8. The Great Escape (John Sturges, 1963)
9. The Dirty Dozen (Robert Aldrich, 1967)
10. The Bridge on the River Kwai (David Lean, 1957)
Saving Private Ryan - den beste filmen om 2. verdenskrig!

En imponerende liste, ingen tvil om det. Til hvert valg har avisa også en kort begrunnelse. Kjente filmer for de fleste, for mitt vedkommende med ett unntak: Ice Cold in Alex. ("Alex" er nok her kort for Alexandria.) Den var listas overraskelse, må jeg si.

Mange vil kanskje undres over at ikke en engelsk avis har med den storslagne og spektakulære (etter datidens filmtekniske rammebetingelser) The Battle of Britain (Guy Hamilton, 1969)? For ikke å snakke om A Bridge Too Far (Richard Attenborough, 1977), filmen med verdensrekord i rollebesetning!

Og, ærlig talt - hva gjør "Ørneredet" på denne lista?

At Saving Private Ryan topper er helt OK for meg. Bare de første 15 minuttene, landgangen i Nordmandie, er skildret på et vis som savner sidestykke i filmhistorien (du kan se scenen her).

Men, jeg har grublet litt og kommet frem til at det er en del filmer jeg synes bør vurderes for min egen dødsseriøse kåring:

Sophie's Choice (Alan J Pakula, 1982): Ikke en "krigsfilm" i den forstand, men det er vel få filmsekvenser som kan måle seg med scenen på jernbanestasjonen der Sophie tvinges til å gjøre sitt "valg" , derav filmens tittel. Bygget på William Styrons roman.

Sophie's Choice: det uhyggelige valget.

Vi er, naturlig nok, sterkt påvirket av europeisk og amerikansk filmproduksjon. Det er ofte Hollyoods krig vi presenteres for (som i den redselsfulle Pearl Harbor) og krigen begrenses ofte til Europa og Stillehavet.

Derfor ville jeg nok gjerne hatt med Empire of the Sun (Steven Spielberg, 1987), bygget på J. G. Ballards halvt selvbiografiske roman.

Og, når vi først er i Østen, la meg også foreslå to andre filmer som tar opp temaet japanske fangeleire: To End All Wars (David L Cunningham, 2001) og Merry Christmas, Mr. Lawrence (Nagisa Oshima, 1983).

Førstnevnte er bygget på selvbiografien til den senere studentpresten ved Princeton University, skotten Ernest Gordon. Han var med å bygge jernbanen i Burma, m.a.o. en interessant paralell til film nr 10 på Telegraphs liste, "Broen over Kwai". Jeg har forresten skrevet om denne i et tidligere blogginnlegg!

Det er vel kanskje bare de mest innbitte fans av David Bowie som kjenner til filmen Merry Christmas, Mr. Lawrence? Faktum er at Bowie har spilt i et anselig antall filmer! Denne filmen er forøvrig også bygget på en kjent forfatters halvt selvbiografiske romaner: Laurens van der Posts A Bar of Shadow (1954) og The Seed and the Sower (1963).

En filmskaper jeg får mer og mer sansen for er Spike Lee. Hans Miracle at St. Anna er en fascinerende film, med et snedig plot. Handlingen er lagt til kampene i Italia, men trådene trekkes til vår tid.


Savner vi andre?

Ja, hva med finske Ukjent Soldat (Tuntematon sotilas - Edvin Laine, 1955)?

Eller disse:

Patton (Franklin J. Schaffner, 1970)
Atonement (Joe Wright, 2007)
The Pianist (Roman Polanski, 2002)
The English Patient (Anthony Minghella, 1996)
Catch-22 (Mike Nichols, 1970)

Joda, men problemet er jo at man skal måtte velge når man kårer en "10 på topp-liste".

Hva synes du?

After all: History matters!

4 kommentarer:

Marie sa...

Jeg har vel hørt om halvparten av disse filmene, og sett kun en brøkdel. Jeg synes rett og slett det blir for mye smell og høy lyd, for mye blod og gørr og veldig partisk vinklet (good gys, bad guys, ingenting midt i mellom).

Krigsfilmer er rett og slett ikke min greie.

Men jeg liker kåringer! Beste barnefilmer:
1) Løvenes Konge
2) Istid
3) Shrek
4) Shrek 2
5) Kamilla og Tyven
6) Istid 2
7) Rasmus på Loffen
8) Brødrene Løvehjerte
9) Pippi hos Sjørøverne
10) Black Beauty

Mye animasjon og Astrid Lindgren her <3

Anonym sa...

Jeg ville tatt ut "Ørneredet" og "The Dirty Dozen". På en suveren førsteplass ville jeg hatt "Gå og se" regissert av Elem Klimov (1986). Den handler om krigen i Hviterussland sett gjennom en ung gutts øyne. Det er ikke en film jeg orker å se flere ganger. Dessuten ville jag tatt med en lite kjent film av Louis Milestone, laget rett etter krigen: "A walk in the sun" (norsk tittel: "Sol over Salerno".

Karl Martin Gleditsch

ihistorie sa...

Mye bra filmer på den lista. Men jeg ville også tatt med "A Bridge Too Far". Merkelig at den ikke er med.

I disse "Inglourious Basterds" dager syns jeg "Kellys Helter"(http://www.imdb.com/title/tt0065938/)fortjener å bli nevnt også :). En morsom gammel klassiker.

Magnus / iHistorie

Anonym sa...

Hvor er Pearl Harbor? Er ikke det den beste krigsfilmen?