onsdag 29. juli 2009

Daniel Nannskog bombet på åpent mål!

"Stopp pressen - jeg vil av!", het en film fra 1970-tallet. Jeg har tidligere kommet med noen hjertesukk over det som presteres av journalistikk i norsk presse. (F.eks her, her, og her.)

Nå på sommeren blir det mest lesing av aviser på nettet. Der er det i sannhet mye imponerende dårlig skriveferdighet. Stabæks Daniel Nannskog presterte således, iflg VG, å "bombe på åpent mål"!

Ikke lenge etter kunne Aftenposten berette at en spiller "brast sammen i gråt". Det ville kanskje være mer naturlig om han brast i gråt, eller brøt sammen?


Så vil ikke Dagbladet være dårligere og kan melde om et cruiseskip som har fått en hval sittende fast under bauen!


"Bauen"?? Hva er en "bau"? Båter har vanligvis en baug.


Minner meg forresten om nyhetsoppleseren i TV Norge som meldte entusiastisk at Indiana Police natten før hadde vunnet Super Bowl i USA!

"Indiana Police"
???

Merkelig, tenkte jeg. Har de vunnet Super Bowl? De har sikkert et solid bedriftslag, men de er neppe gode!



Indiana Police - vinnere av Super Bowl?

Neppe.



Nyhetsoppleseren (journalisten?) visste antakeligvis ikke at det er en by i USA som heter Indianapolis. I denne byen holder laget Indianapolis Colts til.

Joda, - de hadde vunnet finalen natten før.





Indianapolis Colts - vinnere av Super Bowl





For ikke å snakke om alle de intelligente nyhets-oppslagene vi velsignes med nå i sommermånedene.

Denne fanget, naturlig nok, min interesse:

Interessant, ikke minst sett i lys av den evolusjonsteoretiske forklaringen.

Men, mens jeg sitter og filosoferer over om jeg kanskje er født noen århundreder for tidlig, blir jeg raskt vekket fra drømmeverdenen med dette dype eksistensielle spørsmålet fra kulturavisen Dagbladet:

Oi! Det var et vanskelig spørsmål, Dagbladet!

Kunne dere ikke heller spørre om noe enkelt? "Hva er meningen med livet?". Eller: "Har ishockeyspillere sjel?".

Men, nei - er jeg for eller i mot perfekte kvinnekropper? Hvordan skal en vanlig dødelig mann i femtiårene kunne svare på det?? Beats me.

Stopp pressen, - jeg vil av!

Ingen kommentarer: