søndag 19. april 2009

Rørende, men hjelpeløst


Denne store annonsen i farger dekket en halv side i fredagens Aftenutgave av Aftenposten. Jeg vil tro at russen ikke akkurat er alle småbarnsforeldres største favoritt. Det kan forklare denne vårlige sjarmoffensiven. Hele familien inviteres til "Barnas dag på Tryvannsfestivalen 2009"!

Tanken er formodentlig å rette opp noe av russens image i befolkningen. Jeg vil anta at årets avgangselever, nå når vi nærmer oss vårens høydepunkt, med dette vil prøve å presentere et bilde som avviker noe fra det de fleste assosierer med russen .

So far, so good.

Problemet er bare at denne store og flotte annonsen er så hjelpeløst skrevet at den nærmest får meg til å tenke på disse humoristiske bildene av tilbudsplakater utenfor innvandrerforretninger som ofte dukker opp i media.

Dette er altså årets avgangskull fra vår høyeste allmennutdannelse, for de flestes vedkommende endog det vi har valgt å kalle studiespesialiserende programområde.

Jeg gjengir her annonseteksten i sin helhet, uten rettelser:

"Lørdag 25. april gjentar vi suksessen fra i fjor og inviterer venner, familie, søsken og naboer, alle som nysgjerrig på russen til Barnas Dag! Denne dagen har du muligheten til å besøke russen på Tryvann, se på russebil- og bussene deres, høre på musikk og får russekort! Representanter fra Russens Hovedstyre vil være tilstede får å ta i mot barna på Tryvann. Sammen med ROK vil de vise barna rundt på området, og kanskje også inn i bussene!

Møt opp på Tryvann mellom kl 12.00 og 15.00 lørdag 25. april

Det er begrenset med parkeringsplasser, for å spare miljøet oppfordrer alle til å benytte seg av T-banen."

Imponerende!

Min klare favoritt er "Representanter fra Russens Hovedstyre vil være tilstede får å ta i mot barna på Tryvann."!

Ære så nøy'a - lizzom?

6 kommentarer:

Lillemor sa...

Jeg blir flau...

Lillemor sa...

Unnskyll, der skulle det selvfølgelig hvert ett mellom rom før trippel punktum.

Julie H sa...

Hjelp, hva er det for et land vi lever i ? I tillegg så topper de det hele med å oppfordre folk til å være miljøvennlige ved å benytte seg av t-banen.

Jeeeez...

Ingar: sa...

Ja, jeg synns åsså dette var helt mongo, lizzom. LOL :-) <3

Får du kann jo ikke ta t-banen helt till Tryvann, kann du vell?! Det er jo serriøst langt og gå fra stashonen - å bare åppåver!

Desuten vill ikke jeg ha masse snørronger inn i bussen min!

Ragnhild sa...

Jeg synns du er streng Ingar. Det er vell ikke så farlig med noe skrive feil inniblannt? Alle har jo låv til og gjøre litt feil noen ganger vel?

Marie sa...

Du skulle sett alle de morsomme henvisningene fra diverse allmennleger der ute. Noen skriver så dårlig norsk at det er til å både le og gråte av.

"Dame har stort bi lyd på hjarte. Lung høre bra utt." osv...