søndag 14. september 2008

Ytterpunkter?

Hadde vel egentlig tenkt å prøve å fortrenge valget i USA i det lengste, men.....



Først legger Eline inn på sin blogg denne lille musikalske godbiten.

Så kommer en annen av mine kjære med-bloggere, Julie, og videreformidler til oss dette interessante intervjuet med Matt Damon. Her gir han uttrykk for en viss bekymring for hvem vi kan risikere å se som USAs president.

Well said, Matt!

Noe av det vi sekulariserte nordmenn kanskje reagerer mest på i møtet med USA og amerikansk politikk er vel den sterke posisjonen religiøs retorikk har. Katolikken-som-ble- pinsevenn-Palin er, i så måte, intet unntak. De fleste relativt oppegående mennesker grøsser når de hører Gud bli tatt til inntekt for invasjonen av Ditt og bombingen av Datt.

Så leser jeg i avisen til lørdagsfrokosten at forlaget Cappelen Damm har kommet med ny lærebok for norske skoleelever. Hold dere fast, for her står følgende:

Den nye læreboken fra Cappelen Damm heter «Vi i verden» og brukes i faget RLE som erstatter kristendom-, religion- og livssynskunnskap (KRL) for norske skoleelever. Boken legger vekt på at faget skal være religionsnøytralt, og har bestemt seg for å erstatte begrepet «etter Kristus» i tidsregning med «etter vanlig tidsregning».


"Etter vanlig tidsregning"????


At KRL selvsagt er blitt til RLE er jo kjent stoff. Vi er da ikke helt på etterskudd, er vi vel?

Men, at vi ikke lenger skal datere etter den tidsregningen vi har brukt en liten stund - ja der må jeg tilstå at jeg ikke var helt up to date med de som overvåker politisk korrekt språkbruk! (Politisk korrekthet er jo elllers noe jeg, som kjent, er svært opptatt av.)



En skal ikke ha sett mange gamle bygninger, ikke engang her i Oslo, uten å registrere at de er bygget "I Det Herres År", Anno Domini.

Travle tider i møte for steinhuggere, ser jeg for meg. Kan jo ikke ha den slags hengende rundt, midt i glaninga på folk som ønsker å bli forskånet for den slags utidig religiøs ensretting! Vi er da flerkulturelle og religionsnøytrale for pokker!

La oss være politisk korrekte og heller erstatte dette mange hundre år gamle griseriet med f.eks.:

I Det Vanlige År - Etter Vanlig Tidsregning


Er det vi eller amerikanerne som er mest gale, Julie? Help me out on this - please!


PS: huset mitt er bygget I Det Herrens År 1914. Påstår du at huset mitt er bygget i "vanlig tidsregning" så kliner jeg til deg - politisk korrekt eller ikke!

5 kommentarer:

Frk Haugmo sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Frk Haugmo sa...

"Etter vanlig tidsregning" er noe som jeg ikke engang skal begynne å ytre meg om. Helt lavmål. Da må i alle fall mine pensumbøker totalrenoveres, for i gammel litteratur er det MYE f. Kr og e. Kr!

Vår såkalte "utdannings/kunnskapsminister" har gått ut på dato...

Lars-Erik sa...

Tora Aasland da? "Studentenes minister". My ass!

Julie sa...

Hadde jeg bare visst det... Se min blogg for kommentar: http://www.espen.com/julie/archives/2008/09/who_is_the_crazyest.html

Eline sa...

Takk for at du linker til min side, Ingar : D Det var moro!
Heia Obama!