fredag 4. juli 2008

Full mobilisering nå, dere!

Her kommer en mobiliseringsblogg! Det betyr at dere må på banen igjen, alle sammen!

Jeg har i et tidligere blogginnlegg skrevet om dette med å bli glad i å lese (og mimret litt om hva det var som vekket lesegleden). Dengang kom det en del kommentarer fra "den harde kjerne" om hvilke bøker som hadde "trigget" lesegleden i dere.

Vel, nå må dere på banen igjen. Nettutgaven til The Times har, i denne bloggen, kåret de 90 beste barnebøkene, "the 90 best old-school children's books".

Jeg registrerer til min store glede at her er mange gamle kjenninger! Som dere ser så er det mange som har meninger i form av kommentarer om dette. Regner med dere også?

Mangler det noen på denne lista? Det er klart det vil slå inn noen kulturforskjeller her. Vi i Norge ville f.eks. ikke kunne klart oss uten Anne-Cath. Vestly, Thorbjørn Egner og andre "lokale" norske og skandinaviske barnebøker (Pippi er jo på lista!).

Men, ser vi bort fra dette momentet, så slår det meg hvor mange av disse bøkene og seriene som faktisk ikke er spesielt "engelske". Svært mange av titlene tilhører jo et slags "barnas felles referanseramme", på tross av at lista er laget av engelske mødre.

Hvem jeg savner?

Vel, her må det trås varsomt. Utvalget er jo kanskje gjort av et litt feminint panel? (Jeg merker at jeg beveger meg inn i et minefelt nå..... Dette kommer til å straffe seg...)

En annen ting er at kriteriene selvsagt er litt diffuse. Hva er grensen for "barnebøker"? Wikipedia har f.eks. laget noen lister over "A list of the most important children's books", med vekt på at det skal være gamle klassikere (over 90 år gamle) og en liste med "Important children's books", en slags barnelitterær canon.

En gutt vil nok savne noen mer "action-bøker" her. Jeg sier ikke mer, men lar bildene tale for seg:


Og - så Jules Verne da, dere. Alle gutter må ha lest Jules Verne!


Kjør debatt!!

3 kommentarer:

Frk Haugmo sa...

Jeg sier meg svært fornøyd med at Anne Of Green Gables, Bobsey-barna og flere av mine barnefavoritter er med på listen.

...men hvor er Nancy Drew???

Ingar: sa...

Frøken Detektiv, ja. Det er flere som spør etter henne, ser du.

Hvor er hun? Hva vet jeg - ute på spennede og risikable oppdrag, kanskje?

Lillemor sa...

Åh, The Worst Witch! De er fine! Jeg elsker magi :D

Synes egentlig det var merkelig at Roald Dahls "Mathilda" ikke var på listen, jeg (i tillegg til Nannsi Drevv (de kalte henne - Frøken Detektiv!?), selvfølgelig). Et par andre av hans bøker var jo der, men personlig synes jeg Mathilda er best.

Det har kanskje en sammenheng med forkjærligheten for magi...?