lørdag 15. mars 2008

Ny selvransakelse: JA, jeg er harry!!

Jeg har nå bestemt meg for å komme ut av skapet og åpent bekjenne at jeg er harry.


Jepp, harry - that's me!


Dette er selvsagt resultat av en lang og sjelegranskende prosess. Men, som med det meste her i livet, det må en dråpe til før det renner over. Det var en tøff avgjørelse, men det føles som en lettelse nå!

A man's gotta do what a man's gotta do!


Denne dråpen, dette siste dyttet, kom i dag, i form av enda en av disse brilliante kvinnelige forskerne som beriker Norge som kulturnasjon og befester vårt internasjonale forskningsry med sine banebrytende akademiske nyvinninger.


I dagens Aftenposten (dessverre ikke på nett - derfor ingen link. Men, prøv denne istedet) blir vi ignorante plebs velsignet med den bevingede kunnskap og innsikt som bare en kvinnelig trendanalytiker kan besitte. Sosialantropologen og boligtrendanalytikeren (sic!) Gunn-Helen Øye gir til kjenne sine forskningskonklusjoner, herunder det oppsiktsvekkende faktum at bokhyller i stua er harry. Vil du lese mer om henne og hennes hovedoppgave om norsk bokultur (med tittelen "Det Norske Hus") kan du se her.

Eksempel på skikkelig harry stue! FY!



Øye er sågar ansvarlig for samfunns- og trendforskning ved Prognosesenteret AS. På hjemmesiden fortelles det ubeskjedent at de er "Nordens ledende markedsanalyseinstitutt innen bygg og eiendom". Så kom ikke her og mess med dem!

"Jeg synes faktisk det er litt harry å fylle en stue med metervis av bøker."


Milde skaper! Er det mulig, tenker jeg! Går det an å uttale noe sånt?


Heldigvis er jeg ikke helt alene om å reagere på at sludder og vås presenteres som noe helt annet enn, nettopp, sludder og vås. Forfatteren Tom Egeland tar opp det samme i sin blogg. Han er forresten harry han også. Innrømmer det selv. Just in case you didn't know.


Det er i slike øyeblikk at jeg søker tilflukt hos Jon Elster.

"Hvordan kan tull føre til prestisje?"


Dette spørsmålet stilte Elster, Norges kanskje mest kjente nålevende samfunnsforsker internasjonalt i en kronikk høsten 2006.


Elster skriver:

I én forstand tror jeg kvaliteten i norsk forskning er truet av for mye
frihet, eller kanskje man kunne kalle det for mye høflighet. Ingen vil henge
bjella på katten, eller si at keiseren er naken.



Nå må det selvsagt smettes inn at Elster i sin kronikk tar et oppgjør med en helt annen del av norsk forskning enn det Øye og hennes prognosesenter driver med. Men, det er allikevel et likhetspunkt her:


Pressen i Norge elsker å meske seg med overflatisk dill som de kan presentere som "vitenskap" eller "forskning". Men, det må være kjapt, smoooothe og grooovy stoff, som fenger raskt. Det må ikke kreve tankevirksomhet utover gullfisknivå. Det må kunne stemmes over på sms, - og det lyt skje fort, slik at resultatene kan legges ut på skjermen umiddelbart. Vi lever jo i "immediate satisfaction-epoken", må vite.


Tankevirksomhet, kompliserte spørsmålsstillinger fører bare til frenetisk leting etter fjernkontrollen. Tapte seere / lesere.


"Ekspertene" (les: forskerne) må være unge, hippe og aller helst vakre (les: kvinner). De fleste som har de siste par årenes lørdagsprogrammer med Fredrik Skavlan i erindring skjønner hva jeg mener.
Dette åpner jo nye nisjer og uanede muligheter for de moderne og coole forskningsdisiplinene, som medievitere, sosiologer, sexologer, trendforskere, sosiolingvister, kulturforskere osv. Disse kan "forske" på kroppsspråk, sextrender og annet sprøyt som bare er sååå dødscoooolt og gefundenes Fressen for den hippe journalist eller TV-producer.


En hovedoppgave i sosiologi om unge jenters bruk av iPod, sett i lys av menstruasjonssyklusen - midt i blinken!! Vi lager et kjapt og trendy innslag, - max 3 minutter, før vi må ha et musikkinnslag igjen.


På BBC har de et program som heter "Hard Talk". You're not going to believe this: de snakker! De diskuterer! Lenge! De fullfører ikke bare setninger, men til og med resonnementer!


Og, ingen blir stemt ut!


But, i guess I'm Harry - how about you?

4 kommentarer:

Frk Haugmo sa...

Da må nok jeg også kaste inn håndkleet og slutte meg de til de harry menneskers tilværelse.

Det ironiske er at dette er noe jeg har klart å unngå til tross for min elsk for D.D.E og trønderslekt. At det var bokhyllene i stuen som kom til å felle meg, var noe overraskende...

Lillemor sa...

Jeg foreslår at noen burde forske på om det er kult å være harry.

(Eller coolt, Ingar? Bra virkemiddel!)

Ingar: sa...

Julie: det er nettopp det som er så skummelt. Du tror du er "trygg" - så senker du guarden litt - og BANG - så henger du i tauene. Knocked out.
(Som du ser: vi som er litt harry bruker boksespråket.)
Din "cover story", med DDE i bare overkropper, skinnvester og trønderbarter så ut til å funke perfekt. Men, så - en liten glipp: bøker i stua!! You're out!

Therese: kan man være coool og harry samtidig, da??

Pokker også - typisk en ung kvinnelig akademiker å komme her og gjøre det enda mer komplisert for meg......

Lillemor sa...

Ikke vet jeg, trendforskning er ikke mitt fagfelt. Men det forskes på utrolig mye spennende omdagen, og det er mange fascinerende master- og doktoroppgaver som produseres, så mitt forslag til den som studerer noe passende: undersøk om det er kult å være harry. Jeg dør nemlig av spenning.