tirsdag 12. februar 2008

Dagens relevante ord

Dette er et nyttig ord i disse dager: cronyisme.

C R O N Y I S M E

-
Look it up, Manuela!

Ikke før stormen har lagt seg etter statsministerens pinlige forsøk på å plassere sin kamerat i en innflytelsesrik posisjon som sjef for A-pressen, så er vi igang igjen!

Det var visst svært viktig å få inn en jurist som nytt barneombud. (Så viktig at man ikke syntes det var nødvendig å ha det med i stillingsannonsen!)

At det allerede er godt besatt med jurister hos barneombudet kom muligens ikke fullt så klart frem?

Det barneombudet faktisk hadde, var en barne- psykolog! Merk preteritumsformen "hadde". Nå har de ingen.

Han het nemlig Hjermann, - og, by the way, han var barneombud. Preteritum igjen. Les denne!

Men, bevares - de har fått en til jurist.....

Og, jurister er fremtidens løsen, vi husker vel hva salige Alexis de Tocqueville skrev om juristene!

Kjekt å ha, som Øystein Sunde synger.

Det kunne være fristende å dra ordtaket om "Like barn..." osv. Men, det er kanskje litt malplassert når vi snakker om barneombudet?

Men, de er ikke venninner! De bare stiller opp i hverandres selskaper. Hjemme hos hverandre. Uten å kjenne hverandre - bare vet hvem den andre er, lizzzom.

Dagens mest hjelpeløse (på Dagsrevyen): "Vi går ikke på skitur sammen!" Sukk!

Nei , da så. (Jeg har ikke gått på skitur sammen med kona mi på mange år, men jeg tror vanskelig jeg kan benekte at vi kjenner hverandre rimelig godt for det.)

Gud bedre! Jeg som hadde mine tvil om forgjengeren, Karita!

1 kommentar:

Frk Haugmo sa...

Vinklingen din kunne ikke vært bedre ;-)