tirsdag 17. juli 2007

Har jeg krav på en livmor??

Mange homofile vil gjerne ha barn. Det skjønner jeg - jeg har barn selv.

Men, så blir det litt for komplisert for meg. Leser i Dagbladets helgemagasin om 26 år gamle Kenneth som har brukt rundt én million kroner på å få en sønn med en surrogatmor i USA. Det ble litt i overkant dyrt, så han synes ikke det er rimelig at han må gjøre det samme når han ønsker seg barn nr 2. En skal ikke ha lest mange sosialreportasjer i Dagbladet for å skjønne at det er her budskapet ligger: her må myndighetene på banen!

Kenneth sier i artikkelen:
"Jeg er jo ufrivillig barnløs. Jeg kan ikke få barn fordi jeg ikke har livmor. Har jeg ikke like mye rett til å bli forelder som en barnløs heterofil kvinne? Jeg mener jeg har det. Og jeg håper flere homofile følger i mine fotspor."

At Kenneth ikke har livmor velger jeg å betrakte som en relativt uproblematisk saksopplysning, selv i et sensasjonsorgan som Dagbladet. Men, er Kenneth ufrivillig barnløs?? Jeg har alltid trodd at ufrivillig barnløshet betød at en kvinne og en mann prøver å lage barn, men ikke lykkes.

Tankeeksperiment: Hvis jeg ville ha barn, men ikke fant en kvinne jeg kunne tenke meg å få barn med - ville jeg da vært ufrivillig barnløs?

Joda, man kan sikkert tøye språket dithen. Men, problemet er vel at ufrivillig barnløshet også er en slags medisinsk diagnose. En diagnose som utløser samfunnets, fellesskapets, hjelp med denne diagnosen. Måtte samfunnet da ha ilt til min unnsetning og kurert min diagnostiserte tilstand? (Her stopper det opp litt for meg - jeg blir liksom sittende og drømme meg bort. Kunne helse- og omsorgsministeren mobilisert sitt enorme hjelpeapparat og løst problemet for meg? Er det mulig å antyde preferanser i retning av Julia Roberts, for eksempel??)




Våkne opp av drømmen! Kom meg ned på jorda!


Filmregissøren som har laget film om Kenneth sier så skarpsynt og klokt som bare unge kvinnelige filmregissører kan si (og vi messer ikke med unge kvinnelige filmregissører - de vet nemlig nesten alt som er å vite om et emne, straks de har laget en film om det. Har en av dem f.eks. laget en film om en skoleklasse på Hauketo undomsskole, ja så er hun kongerikets fremste ekspert på alle spørsmål som har med skole å gjøre i de neste ti årene. No kidding!):
Hvorfor skal kvinner ha enerett på omsorg? (... ...) Menn må delta og vise at de har behov for å være fedre.
Har kvinner enerett på omsorg? Hvorfor i helvete er det ingen som forteller meg noen ting?? Det er ikke rettferdig at ikke jeg får beskjed om slike viktige ting!

Men, nok om det. Nå må vi gå i oss selv og revidere ønskelistene våre litt. Jeg jobber nå med min liste til Sylvia Brustad. Tror jeg dropper den livmoren. Litt seint å mase om den etter fylte femti.

... Julia Roberts derimot .................

2 kommentarer:

Lillemor sa...

Akkurat.

Ingen er bedre enn Julia Roberts i Notting Hill!

Marie sa...

Jeg er lei av at folk maser om at de homofile må få adopsjonsrett. Ingen har adopsjonsRETT! Et hetrofilt par har heller ikke adopsjonsRETT, ingen har det! Et heterofilt par har kun rett til å bli VURDERT av et adopsjonsbyrå/opprinnelsesland, og om de homofile også skal få den rettigheten er en annen sak.